niedziela, 26 marca 2017

Wielkanocne zabawy - pomysły do zajęć, materiały do pobrania

Przedstawiam Wam, znane materiały, trochę w innej osłonie, dotyczące tematyki wielkanocnej, które można wykorzystać na zajęciach jak i w zabawach swobodnych.



1. Dopasuj skorupki jajek. POBIERZ

Każde z dzieci otrzymuję połówkę jajka. Dzieci poruszają się swobodnie przy melodii, na przerwie w muzyce szukają drugiej połówki jajka. W dopasowywanie skorupek można również bawić się podczas zabawy swobodnej przy stolikach.




2. Od największego do najmniejszego. POBIERZ

Dziecko ma za zadanie ułożyć jajka od największego do najmniejszego, albo odwrotnie, Można bawić się w grupie albo przy stolikach.

Scenariusz z wykorzystaniem tej pomocy można zobaczyć TUTAJ.

3. Koszyczki. POBIERZ     POBIERZ z kokardą

Zabawa polega na włożeniu odpowiedniej liczy jajek do koszyka.

Stworzyłam dwie wersje - jedne koszyczki są z kokardką drugie bez.



4. Kolorowe jajka. POBIERZ

Zabawa z klamerkami. Dziecko przypina odpowiednią klamerkę na kolor, w którym jest jajko, bądź gdzie dany kolor występuje na jajku.


5. Kolorowe zajączki. POBIERZ

Zabaw polega na tym samym jak zabawa z kolorowymi jajkami.


6. Ile jest jajek? POBIERZ

Dziecko zaznacza klamerką cyfrę, która przedstawia odpowiednią ilość jajek w okienku.


7. Memory. POBIERZ

Dobieranie takich samych obrazków. 
8. Karty pracy. 
- Kwiatki POBIERZ
- Koszyczki POBIERZ

Znalezienie i dopasowanie kolorów króliczków, do kwiatka w takich samych kolorach.



Pozdrawiam Anna L. :)

Pisanki, pisanki - jajka malowane - konspekt zajęć otwartych w przedszkolu


Już niedługo Wielkanoc, z tej okazji podsyłam Wam scenariusz zajęcia dla rodziców. Zajęcia zostały przeprowadzone przeze mnie w tamtym roku.


Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców


Temat:„Pisanki, pisanki – jajka malowane”.

Grupa: 4–latki
Miejsce: sala zajęć
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych (ozdabianie jajek wspólnie z rodzicami),
- zacieśnienie więzi emocjonalnych między dziećmi, rodzicami, nauczycielem,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- kształcenie spostrzegawczości.

Metody pracy: działania praktyczne, zabawy dydaktyczne

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: obrazki, płyta cd (Piosenki "Z jajkiem i zającem", "Taniec Przyklejaniec", "Taniec kurcząt w skorupkach"), emblematy jajek, zagadki

Czas: 30 minut

Przebieg zajęć:

1. Powitanie – nauczyciel wita wszystkich piosenką pt. „Na powitanie wszyscy razem” i zaprasza do wspólnej zabawy.
- dz. wita się z innymi dziećmi przy piosence.

2. Historyjka obrazkowa „Zajączki malują jajka". Obrazki do pobrania TUTAJ

Na tablicy umieszczone są 4 obrazki:

Nauczycielka odsłania I obrazek i mówi:
„Zbliżały się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka. Kto je zliczy? Każda z kurek chciała, aby jej jajko kolorową było pisanką. Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzelkiem w prawo - taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się Szaraczki.”

II obrazek. Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je kurom.

III obrazek. Nagle (nauczycielka odsłania trzeci obrazek):
-         Kto opowie co dalej się wydarzyło?
-         Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?
-         Co odczuwał zajączek?

IV obrazek. Jednak to nie koniec przygody, bo oto (nauczycielka odsłania czwarty obrazek)
-         Co się stało?
-         A co teraz przeżywał zajączek?
-         Czy wiecie, co to jest pisanka?

Każdy obrazek jest odsłaniany po kolej, dzieci opisują obrazki i odpowiadają na zadane pytania.
- dz. odpowiada na zadane pytania, opowiada co dzieje się na przedstawionym obrazku.

3. Zabawa „Gdzie ukryły się pisanki?”. Pisanki do pobrania TUTAJ, Piosenka TUTAJ

Dzieci zamykają oczy. W tym czasie nauczyciel rozkłada pisanki w różnych miejscach sali. Przy melodii przedszkolaki maszerują po sali i rozglądają się. Podczas przerwy w muzyce rozbiegają się i szukają ukrytych sylwet pisanek.
- dz. - porusza się w rytm muzyki, potrafi znaleźć ukryty przedmiot.


4. Zabawa „Znajdź takie same pisanki”.

Dzieci po znalezieniu pisanek, szukają między sobą tak samo wyglądających jajek (np. w kropki, kratkę, paski). Po znalezieniu dobierają się w grupkę i segregują pisanki od największej do najmniejszej.
-dz. potrafi znaleźć wśród innych taka samą pisankę i ułożyć od największego do najmniejszego.

5. „Taniec przyklejaniec”. Piosenka do posłuchania TUTAJ

Dzieci – pisklaki tańczą razem ze swoimi rodzicami – kwokami, wykonując odpowiednie gesty do piosenki.
- dz. działa w zabawie wspólnie z rodzicem.

6. Zabawa „Wielkanocne jajo”. Melodia TUTAJ

Dzieci wraz z rodzicami siedzą w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie pisankę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu pisanki losuje zagadkę, która ukryta jest w otwieranym jajeczku. Po odgadnięciu zagadki pisanka dalej krąży po kole.
- dz. rozwiązuje zagadkę.

Zagadki:

Leży w koszyczku obok baranka malowana we wzorki to ... (pisanka)

Zrobione z wydmuszek, pięknie malowane –
w szlaczki kolorowe albo nakrapiane.  (pisanki)

Wśród pisanek leży, ma żółty kubraczek.
Powiedz, co to jest. To mały… (kurczaczek)

Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

Stoi bielutki obok pisanek, nasz wielkanocny … (baranek)

Jeden taki dzień w całym roku mamy,
że gdy nas obleją, to się nie gniewamy. (Lany Poniedziałek)

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne, więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne, bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (zajączek)

Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)

Przeważnie jestem biały i na stole leżę.
Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)

7. „Pisanka” – wykonanie pracy plastycznej.

Dzieci i rodzice ozdabiają emblemat pisanki za pomocą gotowych elementów.
- dz. wykonuje prace plastyczną.

8. Ewaluacja: 

Nauczycielka zaprasza rodziców i dzieci ze swoimi pracami na dywan.
Wspólne oglądanie wykonanych prac i słowne opisywanie ich przez dzieci.
- dz. dokonuje oceny zajęcia.

9. Zakończenie zajęć. 

Podziękowanie za wspólną zabawę. Dzieci wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę na pożegnanie „Na pożegnanie wszyscy razem”.
- dz. śpiewa piosenkę.

Scenariusz do pobrania TUTAJ

Pozdrawiam :)