niedziela, 26 marca 2017

Pisanki, pisanki - jajka malowane - konspekt zajęć otwartych w przedszkolu


Już niedługo Wielkanoc, z tej okazji podsyłam Wam scenariusz zajęcia dla rodziców. Zajęcia zostały przeprowadzone przeze mnie w tamtym roku.


Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców


Temat:„Pisanki, pisanki – jajka malowane”.

Grupa: 4–latki
Miejsce: sala zajęć
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych (ozdabianie jajek wspólnie z rodzicami),
- zacieśnienie więzi emocjonalnych między dziećmi, rodzicami, nauczycielem,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- kształcenie spostrzegawczości.

Metody pracy: działania praktyczne, zabawy dydaktyczne

Formy pracy: zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne: obrazki, płyta cd (Piosenki "Z jajkiem i zającem", "Taniec Przyklejaniec", "Taniec kurcząt w skorupkach"), emblematy jajek, zagadki

Czas: 30 minut

Przebieg zajęć:

1. Powitanie – nauczyciel wita wszystkich piosenką pt. „Na powitanie wszyscy razem” i zaprasza do wspólnej zabawy.
- dz. wita się z innymi dziećmi przy piosence.

2. Historyjka obrazkowa „Zajączki malują jajka". Obrazki do pobrania TUTAJ

Na tablicy umieszczone są 4 obrazki:

Nauczycielka odsłania I obrazek i mówi:
„Zbliżały się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka. Kto je zliczy? Każda z kurek chciała, aby jej jajko kolorową było pisanką. Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzelkiem w prawo - taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się Szaraczki.”

II obrazek. Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je kurom.

III obrazek. Nagle (nauczycielka odsłania trzeci obrazek):
-         Kto opowie co dalej się wydarzyło?
-         Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?
-         Co odczuwał zajączek?

IV obrazek. Jednak to nie koniec przygody, bo oto (nauczycielka odsłania czwarty obrazek)
-         Co się stało?
-         A co teraz przeżywał zajączek?
-         Czy wiecie, co to jest pisanka?

Każdy obrazek jest odsłaniany po kolej, dzieci opisują obrazki i odpowiadają na zadane pytania.
- dz. odpowiada na zadane pytania, opowiada co dzieje się na przedstawionym obrazku.

3. Zabawa „Gdzie ukryły się pisanki?”. Pisanki do pobrania TUTAJ, Piosenka TUTAJ

Dzieci zamykają oczy. W tym czasie nauczyciel rozkłada pisanki w różnych miejscach sali. Przy melodii przedszkolaki maszerują po sali i rozglądają się. Podczas przerwy w muzyce rozbiegają się i szukają ukrytych sylwet pisanek.
- dz. - porusza się w rytm muzyki, potrafi znaleźć ukryty przedmiot.


4. Zabawa „Znajdź takie same pisanki”.

Dzieci po znalezieniu pisanek, szukają między sobą tak samo wyglądających jajek (np. w kropki, kratkę, paski). Po znalezieniu dobierają się w grupkę i segregują pisanki od największej do najmniejszej.
-dz. potrafi znaleźć wśród innych taka samą pisankę i ułożyć od największego do najmniejszego.

5. „Taniec przyklejaniec”. Piosenka do posłuchania TUTAJ

Dzieci – pisklaki tańczą razem ze swoimi rodzicami – kwokami, wykonując odpowiednie gesty do piosenki.
- dz. działa w zabawie wspólnie z rodzicem.

6. Zabawa „Wielkanocne jajo”. Melodia TUTAJ

Dzieci wraz z rodzicami siedzą w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie pisankę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu pisanki losuje zagadkę, która ukryta jest w otwieranym jajeczku. Po odgadnięciu zagadki pisanka dalej krąży po kole.
- dz. rozwiązuje zagadkę.

Zagadki:

Leży w koszyczku obok baranka malowana we wzorki to ... (pisanka)

Zrobione z wydmuszek, pięknie malowane –
w szlaczki kolorowe albo nakrapiane.  (pisanki)

Wśród pisanek leży, ma żółty kubraczek.
Powiedz, co to jest. To mały… (kurczaczek)

Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)

Stoi bielutki obok pisanek, nasz wielkanocny … (baranek)

Jeden taki dzień w całym roku mamy,
że gdy nas obleją, to się nie gniewamy. (Lany Poniedziałek)

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne, więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne, bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (zajączek)

Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)

Przeważnie jestem biały i na stole leżę.
Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)

Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)

7. „Pisanka” – wykonanie pracy plastycznej.

Dzieci i rodzice ozdabiają emblemat pisanki za pomocą gotowych elementów.
- dz. wykonuje prace plastyczną.

8. Ewaluacja: 

Nauczycielka zaprasza rodziców i dzieci ze swoimi pracami na dywan.
Wspólne oglądanie wykonanych prac i słowne opisywanie ich przez dzieci.
- dz. dokonuje oceny zajęcia.

9. Zakończenie zajęć. 

Podziękowanie za wspólną zabawę. Dzieci wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę na pożegnanie „Na pożegnanie wszyscy razem”.
- dz. śpiewa piosenkę.

Scenariusz do pobrania TUTAJ

Pozdrawiam :)

1 komentarz: