Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców
Temat:„Pisanki, pisanki – jajka malowane”.
Grupa: 4–latki
Miejsce: sala zajęć
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z tradycją Świąt Wielkanocnych (ozdabianie jajek wspólnie z rodzicami),
- zacieśnienie więzi emocjonalnych między dziećmi, rodzicami, nauczycielem,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- kształcenie spostrzegawczości.
Metody pracy: działania praktyczne, zabawy dydaktyczne
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: obrazki, płyta cd (Piosenki "Z jajkiem i zającem", "Taniec Przyklejaniec", "Taniec kurcząt w skorupkach"), emblematy jajek, zagadki
Czas: 30 minut
Przebieg zajęć:
1. Powitanie – nauczyciel wita wszystkich piosenką pt. „Na powitanie wszyscy razem” i zaprasza do wspólnej zabawy.
- dz. wita się z innymi dziećmi przy piosence.
2. Historyjka obrazkowa „Zajączki malują jajka". Obrazki do pobrania TUTAJ
Na tablicy umieszczone są 4 obrazki:
Nauczycielka odsłania I obrazek i mówi:
„Zbliżały się Święta Wielkanocne. Zajączki miały pełne ręce pracy, bo im kury z okolicy niosły jajka. Kto je zliczy? Każda z kurek chciała, aby jej jajko kolorową było pisanką. Więc zajączki pędzlem w lewo, pędzelkiem w prawo - taka praca jest zabawą. Te w kwiatuszki, tamte w paski, uwijały się Szaraczki.”
II obrazek. Zajączek wiezie pomalowane jajka czyli pisanki na taczce, by oddać je kurom.
III obrazek. Nagle (nauczycielka odsłania trzeci obrazek):
- Kto opowie co dalej się wydarzyło?
- Dlaczego zajączkowi wypadły pisanki?
- Co odczuwał zajączek?
IV obrazek. Jednak to nie koniec przygody, bo oto (nauczycielka odsłania czwarty obrazek)
- Co się stało?
- A co teraz przeżywał zajączek?
- Czy wiecie, co to jest pisanka?
Każdy obrazek jest odsłaniany po kolej, dzieci opisują obrazki i odpowiadają na zadane pytania.
- dz. odpowiada na zadane pytania, opowiada co dzieje się na przedstawionym obrazku.
3. Zabawa „Gdzie ukryły się pisanki?”. Pisanki do pobrania TUTAJ, Piosenka TUTAJ
Dzieci zamykają oczy. W tym czasie nauczyciel rozkłada pisanki w różnych miejscach sali. Przy melodii przedszkolaki maszerują po sali i rozglądają się. Podczas przerwy w muzyce rozbiegają się i szukają ukrytych sylwet pisanek.
- dz. - porusza się w rytm muzyki, potrafi znaleźć ukryty przedmiot.
4. Zabawa „Znajdź takie same pisanki”.
Dzieci po znalezieniu pisanek, szukają między sobą tak samo wyglądających jajek (np. w kropki, kratkę, paski). Po znalezieniu dobierają się w grupkę i segregują pisanki od największej do najmniejszej.
-dz. potrafi znaleźć wśród innych taka samą pisankę i ułożyć od największego do najmniejszego.
5. „Taniec przyklejaniec”. Piosenka do posłuchania TUTAJ
Dzieci – pisklaki tańczą razem ze swoimi rodzicami – kwokami, wykonując odpowiednie gesty do piosenki.
- dz. działa w zabawie wspólnie z rodzicem.
6. Zabawa „Wielkanocne jajo”. Melodia TUTAJ
Dzieci wraz z rodzicami siedzą w kole, przy dźwiękach muzyki podają sobie pisankę. Gdy muzyka umilknie dziecko, które jest w posiadaniu pisanki losuje zagadkę, która ukryta jest w otwieranym jajeczku. Po odgadnięciu zagadki pisanka dalej krąży po kole.
- dz. rozwiązuje zagadkę.
Zagadki:
Leży w koszyczku obok baranka malowana we wzorki to ... (pisanka)
Zrobione z wydmuszek, pięknie malowane –
w szlaczki kolorowe albo nakrapiane. (pisanki)
Wśród pisanek leży, ma żółty kubraczek.
Powiedz, co to jest. To mały… (kurczaczek)
Żółciutkie, puchate, w koszu siedzą same,
głośno krzyczą: pi, pi, czekając na mamę. (kurczak)
Stoi bielutki obok pisanek, nasz wielkanocny … (baranek)
Jeden taki dzień w całym roku mamy,
że gdy nas obleją, to się nie gniewamy. (Lany Poniedziałek)
Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne, więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne, bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (zajączek)
Długie uszy, szare futro, trochę jest nieśmiały
i z ogonkiem jak pomponik, cały dzień po lesie goni. (zajączek)
Przeważnie jestem biały i na stole leżę.
Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)
Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą.
Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą. (kurczątka)
7. „Pisanka” – wykonanie pracy plastycznej.
Dzieci i rodzice ozdabiają emblemat pisanki za pomocą gotowych elementów.
- dz. wykonuje prace plastyczną.
8. Ewaluacja:
Nauczycielka zaprasza rodziców i dzieci ze swoimi pracami na dywan.
Wspólne oglądanie wykonanych prac i słowne opisywanie ich przez dzieci.
- dz. dokonuje oceny zajęcia.
9. Zakończenie zajęć.
Podziękowanie za wspólną zabawę. Dzieci wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę na pożegnanie „Na pożegnanie wszyscy razem”.
- dz. śpiewa piosenkę.
Scenariusz do pobrania TUTAJ
Pozdrawiam :)
Bardzo ciekawy scenariusz :)
OdpowiedzUsuń