niedziela, 31 lipca 2016

Kodeks przedszkolaka


Kodeks przedszkolaka przeważnie jest ustalany na początku roku szkolnego. Jak wiadomo, taki kodeks najlepiej tworzyć z dziećmi, zaangażować je. Niech same wymienią odpowiednie zachowania, które według nich powinny się znaleźć w kodeksie, można dzieci naprowadzać. Spiszmy je na kartce/tablicy. 
Na następny dzień przygotujmy obrazki, które będą odzwierciedlać zachowania, które wymieniły dzieci. Omówmy zasady jeszcze raz, tym razem z obrazkami. Dzieci niech "przypieczętują" kodeks paluszkiem maczanym w farbie, albo się podpiszą. I powieśmy go w widocznym miejscu w sali.
I tu zaczyna się nasza konsekwencja. Kodeks powinien być przypominany codziennie aby dzieci utrwaliły sobie zachowania, które same ustaliły i obiecały, że będą ich przestrzegać. 

Moje kodeksy przedszkolaka ewaluowały wraz z dziećmi (nowe dzieci, starsze).
Swój pierwszy kodeks jaki wprowadziłam nazwałam "Rycerski kodeks, np.: Misiów". Był on w formie dużej tarczy rycerza, a na niej widniały obrazki. Dzieci maczał paluszki w farbie i odbijały je na nim. Potem przez dłuższy czas kodeks był w podobnej formie, zmieniał tylko swoją nazwę. Aż do czasu gdy objęłam pod swoją opiekę grupę maluszków. Kodeks został wprowadzony trochę później, chciałam aby dzieci najpierw oswoiły się z nowym \miejscem. W sali były dwie pary drzwi, obok siebie. Na jednych z nich na górze nakleiłam duże czerwone serce a pod spodem w czerwonych ramkach znalazły się pozytywne zachowania - obrazki. Na drugich drzwiach również na górze widniało serce - tym razem czarne, a pod nim obrazki przeciwne - jak nie powinno zachowywać się w przedszkolu. Obrazki były w takiej samej formie graficznej, różniły się jedynie zachowaniami dzieci. Moje maluszki łatwo odnalazły co jest 'dobre' a co 'złe'.

Przygotowałam cztery rodzaje Kodeksu Przedszkolaka. Tak jak znaczki, kodeks można drukować osobno - jeden na kartce, lub po dwa, cztery. Trzeba jedynie w oknie druku odznaczyć kwadrat 'Dopasuj obraz do ramki'.

W kodeksie zawarte są następujące zasady:

1. Dzielę się zabawkami.
2. Kulturalnie spożywam posiłki / Jem kulturalnie.
3. Mówię cicho.
4. Mówię "Dzień dobry".
5. Pomagam innym.
6. Sprzątam zabawki.
7. Uczestniczę w zajęciach.
8. Zgłaszam się do odpowiedzi.
9. Zgodnie bawię się z innymi.
10. Odkładam rzeczy na swoje miejsce.
11. Dbam o porządek.
12. Jestem miły i uprzejmy.
13. Zawsze słucham naszej pani / Słucham pani.
14. Bawię się bezpiecznie.
15. Mówię "Do widzenia".
16. Dbam o higienę.

Kodeks w groszki jest bez opisów w nim można stworzyć własne zasady. 

1. Pakiet różowy:

  



POBIERZ


2. Pakiet w groszki:

  




3. Pakiet niebieski:

  


4. Pakiet pomarańczowy:


  



Pakiety można pobrać również z mojego chomika Chomik Nauczyć Ich Latać
folder: Kodeks przedszkolaka.

Będzie mi niezmiernie miło jeśli zostawicie po sobie jakiś ślad w komentarzach :) 

Grafiki, które użyłam do zrobienia Kodeksu pochodzą ze strony:
www.fumira.jp

57 komentarzy:

  1. Bardzo ładny kodeks. Na pewno się przyda. Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo estetyczne :)
    chętnie wykorzystam dla swoich przedszkolaków :)

    Pozdrawiam, jestem zauroczona blogiem. Czekam z niecierpliwością na kolejne posty :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny kodeks! Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny pomysł i piękne wykonanie :) Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  5. Kawał dobrej roboty!! Dziękuje :) Skorzystam na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne wykonanie, na pewno wykorzystam. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  7. dopiero znalazlam Pani blog przez przypadek na fb jest bardzo pomocny:):) dziękuję:) i pozdrawiam serdecznie;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja również dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dziękuje...Kodeks super!!!!

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuje super!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dziękuję:) Wspaniała pomoc, wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kodeks - rewelacja! Piękna grafika, czytelne obrazki! pobrałam i na pewno wykorzystam. dziękuję :))))!

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo się cieszę, że trafiłam na tą stronę. Kodeks jest bardzo ładny i niezwykle przydatny.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kodeks wspaniały, takiego właśnie szukałam:) Bardzo dziękuję, że mogłam go pobrać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziękuję. Bardzo długo szukałam takiego kodeksu, który jest estetycznie wykonany:)

    OdpowiedzUsuń
  16. rewelacja! piękny i estetyczny kodeks. stronę będę odwiedzać częściej:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Super. Długo szukałam tak świetnego kodeksu. Dziękuję. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Rewelacja!
    Wielkie dzięki że mogłam coś takiego znaleźć

    OdpowiedzUsuń
  19. Super! O to mi chodziło! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  20. Pozdrawiam i dziękuję,tego szukałam!

    OdpowiedzUsuń
  21. Wspaniały kodeks!!!

    OdpowiedzUsuń
  22. wow, super!! Jest idealny. Takiego szukałam. Dziękuję!!

    OdpowiedzUsuń
  23. szukałam szukałam szukałam co prawda do żłobeczka ale znalazłam wielkie dzięki :*:*:*

    OdpowiedzUsuń
  24. Wspaniały Kodeks! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  25. Idealny kodeks ,dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo mi się podoba i zaraz drukuje aby służył cały rok a moźe dłuźej dziękuję :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Serdecznie dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bardzo dziękuję za pomoc. Pomoże mi to w pracy z maluchami. Pozdrawiam gorąco.

    OdpowiedzUsuń
  29. Również wykorzystam w swojej grupie jeśli mogę ;) dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  30. świetny kodeks, dziękuję bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo pomocny !Super , Dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  32. Dziękuję:) Zasady podane w kolorowy sposób.

    OdpowiedzUsuń
  33. Dziękuję:)Bardzo się przyda.

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo fajna pomoc dydaktyczna:)Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  35. Bardzo dziękuję za możliwość pobrania Kodeksu. Super sprawa !!!

    OdpowiedzUsuń
  36. Najlepszy kodeks jaki miałam. Prosty, czytelny
    i przede wszystkim zrozumiały dla dzieci.
    Serdecznie dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  37. Zupełnie przypadkiem trafiłam na Pani bloga. Już jego sam tytuł wiele o Pani mówi, ale zawartość mnie oczatowała. Od dziś jestem Pani wierną czytelnuczką. Bardzo dziękuję ☺️ ❤️

    OdpowiedzUsuń
  38. cudo! Na prawdę piękne i jeszcze można wybrać rameczki :) tego szukałam :) dziękuję i doceniam :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Dziekuję za udostępnienie :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Przepiękne grafiki i opracowanie. Dziękuję bardzo:)

    OdpowiedzUsuń
  41. Zapożyczyłam ten piękny kodeks. Jednak chciałabym dorobić sama "używam zwrotów dziękuję, proszę, przepraszam" I interesuje mnie jaka czcionka jest tu użyta? :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo dziękuję za wszelkie materiały i inspiracje!

    OdpowiedzUsuń
  43. Dziękuję za udostępnianie, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  44. Piękny kodeks. Chętnie wykorzystam go w grupie.

    OdpowiedzUsuń